Despre Airsoft

Ce este airsoft-ul:

Un joc cu tenta militara intr-un cadru organizat ce simuleaza un conflict, utilizand replici ale armelor adevarate capabile sa traga cu bile solide din plastic de mici dimensiuni. Acest joc se bazeaza in primul rand pe fairplay, deoarece bilele nu lasa urme vizibile, in momentul impactului cu adversarul, acesta trebuie sa confirme pentru ca lovitura sa fie valida.

Echipamentul minim necesar pentru a putea practica acest sport este o replica de airsoft, consumabilele aferente si un minim de protectie obligatorie asupra ochilor, ochelari speciali de protectie sau masca speciala. Aceasta parte a corpului fiind extrem de sensibila exista posibilitatea de vatamare grava.

Un cadru organizat presupune o grupare de minim 2 indivizi ce detin echipamentul minim necesar ce doresc sa simuleze un conflict si o locatie special amenajata pe un spatiu privat, ferita de accesul publicului, deoarece legea interzice afisarea si exploatarea replicilor de airsoft in spatii publice.

Pentru cei ce doresc sa detina replici de airsoft dar nu doresc sa practice airsoft, afisarea si exploatarea replicilor trebuie sa aibe loc in spatii private, ferite de accesul publicului, deoarece legea interzice afisarea si exploatarea replicilor de airsoft in spatii publice.

In tara exista numeroase cluburi si grupari mari ce practica acest sport la nivel local in cadru organizat cu scop recreativ si/sau ca activitate hobby. In cadrul acestor jocuri sunt stabilite reguli de siguranta obligatorii si sunt luate masuri de precautie pentru eventuale accidente. De aceea este recomandat incepatorilor practicarea acestui sport in cadrul unor grupari mai mari.

Legislatie Airosft

Legislatie:

  • Legea permite achizitionarea si detinerea acestor replici ale armelor adevarate doar de catre persoanele majore fara autorizatii suplimentare, astfel varsta minima obligatorie este de 18 ani.
  • Legea interzice afisarea si exploatarea replicilor de airsoft in locuri publice.
  • Replicile de airsoft se vor transporta in cutiile originale, cutii sau huse destinate transportului, fara a fi incarcate cu munitie.
  • Replicile de airsoft vor putea fi exploatate doar in spatiile private de accesul publicului, special amenajate si semnalizate, pentru practicarea acestui sport.

Cand discutam de Airsoft trebuie sa ne adresam corect pentru a nu crea confuzie intre armele reale si cele de airsoft. Astfel cuvinte ca: jucarie de airsoft sau replica de airsoft si chiar arme de airsoft, trebuie sa fie bine intipatire in vocabularul oricui are de-a face cu acest sport. In lume, legislatia poate diferi in ceea ce priveste airsoftul, in unele tari fiind chiar interzis. Daca in majoritatea regiunilor viteza maxima este de 199.9m/s in unele locuri cum ar fi Japonia, viteza maxima este de 100m/s sau puterea de 1 Joule.

LEGISLATIE : Legea 117/2011
- DESCRIERE -
Categoria E - Alte categorii de arme şi dispozitive neletale
5. Replicile de arme tip airsoft
Art. 2. 
6.2. replici de arme tip airsoft - replici după arme şi dispozitive militare reale, la scara 1/1, cu mecanism electric, 
mecanic sau pe bază de gaz neiritant, construite pe principii asemănătoare armelor, care nu folosesc muniţii, ce aruncă proiectile nemetalice;
- POSESIE - 
Art. 5. - 
(4) Armele si dispozitivele neletale din categoria E din anexa pot fi detinute si, dupa caz, purtate si
folosite de catre persoanele fizice si juridice, fara indeplinirea procedurilor de inregistrare sau autorizare, in conditiile prevazute de prezenta lege
Art. 58. - 
(10) Armele si dispozitivele neletale prevazute in categoria E din anexa pot fi procurate in Romania deorice persoana care a implinit varsta de 18 ani.
TRANSPORT SI DEPOZITARE - 
Art. 60.
Posesorii armelor neletale din categoriile D si E din anexa au obligatia sa ia toate masurile necesare
pentru pastrarea armelor la domiciliu, resedinta sau, dupa caz, la locul de rezidenta, astfel incat sa nu
permita accesul persoanelor neautorizate la acestea si sa nu existe pericol de vatamare corporala
accidentala.
Art 64. -  
(4) Armele sau dispozitivele neletale destinate agrementului si tirului sportiv pot fi folosite in spatii
delimitate care nu sunt accesibile publicului sau in spatii special amenajate sau semnalizate, in astfel de
conditii incat sa nu puna in pericol integritatea corporala sau viata persoanelor.
 (5) Sunt interzise portul si folosirea armelor sau dispozitivelor neletale prevazute la alin. (4) in locuri
publice.
 (6) Armele sau dispozitivele neletale prevazute la alin. (1)-(4) pot fi transportate de la domiciliul,
resedinta sau, dupa caz, locul de rezidenta al detinatorului la locul unde urmeaza sa se desfasoare
activitatile pentru care sunt destinate numai daca acestea sunt tinute in husa, bagaj ori ambalaj si nu sunt
incarcate cu munitie
Art. 115 - Introducerea armelor si munitiilor pe teritoriul Romaniei
(8) Armele si dispozitivele neletale din categoria E din anexa pot fi introduse in Romania fara restrictii.
- CONTRAVENTII - 
Art. 132. -
 Sunt considerate contraventii urmatoarele fapte:
25. instrainarea sau procurarea armelor neletale fara respectarea prevederilor art. 58 alin. (10);
28. neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 60 cu privire la pastrarea armelor la domiciliu, resedinta sau rezidenta;
32. portul, folosirea si transportul armelor neletale utilitare si de agrement fara respectarea conditiilor
prevazute la art. 64;
-SANCTIUNI - 
Art. 133. -
 (1) Contraventiile prevazute la art. 132 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
  b) cu amenda de la 501 lei la 1.000 lei, cele prevazute la pct. 4, 9, 24, 26 si 28;
  d) cu amenda de la 2.001 lei la 5.000 lei, cele prevazute la pct. 11-13, 16-19, 25, 27, 30-32, 41 si 50;
  (2) Urmatoarelor contraventii prevazute la art. 132 li se aplica sanctiuni complementare, dupa cum
urmeaza:
 c) confiscarea armelor sau, dupa caz, a munitiilor prevazute la pct. 3, 8, 20, 25 si 30-33;

Pentru si mai multe detalii consultati Legea 295/2004,


Scurt istoric

Fenomenul Airsoft este originar din Japonia unde armele nu pot fi detinute decat de cadrele militare, astfel oamenii s-au gandit sa realizeze replici ale armelor reale dar fara a avea aceleasi implicatii ca si cele reale. Nimeni nu stie exact anul in care a fost inventat dar in anul 1970 fenomenul numit Airsoft si-a facut prezenta in Hong-Kong. Oamenii au fost foarte interesati si astfel s-a extins pe tot continentul Chinei. 10 ani mai tarziu au aparut primele replici de airsoft in Marea Britanie sub forma de kituri semi-asamblate pentru hobby. De aici, Airsoftul a ajuns sa fie declarat sport recreational ce s-a extins incet-incet in toata lumea. Astfel in ziua de azi replicile de airsoft sunt produse la scara larga in toata lumea. Bineinteles cei mai importanti producatori au ramas in Japonia iar cei mai mari in China si Taiwan. Alti producatori mai mici sunt localizati pe toate continentele: America, Canada, Europa.

Regulile adoptate in majoritatea regiunilor:

  • Protectia minima obligatorie o reprezinta ochelarii de protectie speciali pentru airsoft.
  • Viteza bilei nu trebuie sa depaseasca 200 m/s.
  • In momentul impactului cu bila, cel lovit trebuie sa recunoasca sau sa conteste lovitura. Nu este permis nerecunoasterea loviturilor si acuzarea pe nedrept in caz de ratare.
  • Neintelegerile de natura lovit-ratat trebuiesc rezolvate civilizat si cu cat mai putin deranj fata de coechipieri.
  • Nu este permis blind-fire-ul, adica sa tragi cu replica expunad doar replica. (la colturi, pe garaje, pe constructii sau pe sub vehicule si alte constructii) tragatorul trebuie sa ofere sansa adversarului de a riposta.
  • Instigarea la violenta verbala si fizica pe terenul de joaca este strict interzisa.
  • viteza este masurata cu bile de 0.20g si eu Hop-Up'ul setat la zero
  • viteze cuprinse intre 50 si 110 m/s, se intalnesc la replici folosite in CQB sau Close Quarter Combat, adica batalii cu distante de angajare mici, cum ar fi mediu interior.
  • viteze de la 110 la 120 m/s cu distante medii de angajare, de obicei situatii de lupta in padure sau in mediu exterior.
  • intre 120 si 140 m/s folosite de replicile DMR in general folosite la distante medii spre mari.
  • vitezele de peste 140 m/s care totusi nu trebuie sa depaseasca 199 m/s folosite pentru distante mari si foarte mari de angajare.

Tipuri de jocuri de airsoft:

Cel mai comun tip de joc este cel in care se formeaza 2 sau mai multe echipe cu rolul de a se elimina reciproc, pana in momentul in care una din echipe ramane fara reprezentanti, astfel jocul sfarsindu-se. Regulile pot diferi mult; de exemplu dupa un anumit timp prestabilit sa existe posibilitatea de a reintra in joc.

Capturarea steagului, aici pot exista unul sau mai multe steaguri, iar jocul poate avea reguli de castig diferite. Ideea de baza este capturarea steagului in cat mai scurt timp.

Dezamorsarea "bombei", bineinteles este vorba de o bomba fictiva reprezentata de un obiect oarecare, amplasata intr-o anumita locatie cu scopul final de a putea ajunge la acea locatie si capturarea bombei, astfel considerandu-se dezamorsarea sa.

Plantarea unei "bombe", aceeasi bomba fictiva de aceasta data va trebui amplasata intr-o anume locatie si ulterior, cucerita sau alte actiuni prestabilite.

Ca si scenarii de joc posibilitatile sunt vaste fiind nevoie de umpic de colaborare intre coechipieri si adaptarea scenariului cu locatia unde are loc meciul, numarul si tipul jucatorilor.

Arme Airosft

A.E.G. sau Automatic Electric Gun.

Armele de airsoft de tip AEG sau pe larg Automatic Electric Weapon in traducere: Arma Automata Electrica reprezinta cel mai raspandit model de jucarie de airsoft. Actionarea sa este de natura electrica transformand energia electrica in energie cinetica. Aceste tipuri de replici au o autonomie destul de mare de functionare, astfel cu un acumulator pot fi actionate de la cateva sute pana la cateva mii de bile pana sa se termine energia din acumulator. Datorita sistemului de actionare folosit, bilele au o viteza constanta, astfel precizia este si ea foarte buna. Toti acesti factori fac ca acest tip de replica sa fie cel mai raspandit in lumea larga. Posibilitatea de imbunatatire ale acestei game de replici airsoft este uriasa, existand zeci de mii de accesorii si posibile upgrade-uri interne ce pemit viteza si cadente de toate felurile pentru toate gusturile.

Replicile electrice pot avea o viteza intre 50 si 170 m/s in functie de calitatea componentelor interne. Viteza uzuala este de aprox 80-120 m/s. In aceasta categorie de viteze, componentele interne nu sunt foarte solicitate in comparatie cu replicile ce ating viteze intre 120-150 m/s. Vitezele peste 150 sunt bazate pe componente interne de foarte buna calitate oferind anduranta necesara si totusi acestea tind sa cedeze catastrofic mult mai repede in comparatie cu cele mai slabe. Cadenta de tir se situeaza intre 10-12 bile pe secunda si 20-25 bps cu toate acestea exista posibilitatea modificarii internelor astfel incat sa poate furniza un volum de peste 25 de bile pe secunda, dar deasemenea celor foarte puternice, tind sa cedeze mult mai repede decat cele cu cadente mai mici.

 

Replici pe baza de gaz:

Numite G.B.B. sau G.N.B. sau G.B.B.R. aceste abrevieri explica exact modul de functionare si forma; replica mica sau de asalt pe baza de gaz cu sau fara recul. Aceste replici de airsoft spre deosebire de suratele lor ce transforma electricitatea in putere cinetica, utilizeaza puterea unui gaz aflat sub presiune, inmagazinat, care dozandu-l eficient rezulta puterea ce poate propulsa bila. Principalul gaz folosit este Propanul dar nu inainte de a trece prin anumite procese suplimentare de purificare si adaugare de agenti de ungere. Aceste replici spre deosebire de cele electrice au o constanta a bilei ceva mai imprecisa dar nu cu mult.

Principiul de functionare este simplu. Odata incarcata si armata replica in momentul apasarii tragaciului, un cui percutor este eliberat actionand pentru o scurta perioada o valva ce elibereaza o cantitate de gaz directionat spre teava pentru a putea propulsa bila. Depinzand de modelul de arma replicata, jucaria poate fi capabila de foc automat, foc cu foc si foc simplu cu reincarcare manuala. Anumite replici prin actiunea de rearmare ofera un efect de recul asemanator armelor adevarate. De aceea aceste replici sunt preferate si apreciate de doritorii unor senzatii cat mai aproape de replicile adevarate.

Replicile pe baza de gaz pot fi la randul lor modificate existand numeroase componente si piese compatibile. Puterile utilizate de aceste replici sunt in general de acelasi calibru ca replicile electrice; 80-120 m/s cu diferenta ca pentru obtinerea unor viteze mai mari riscul de a ceda catastrofic este mult mai mic, astfel putand fi obtinute viteze foarte mari relativ usor, 150-177 m/s.

 

Replici pe baza de arc:

Aceste replici sunt in general simple prin constructie si foarte apreciate pentru simplitatea lor. Cele mai raspandite replici pe baza de arc sunt replicile ce imita pustile cu luneta. Principiul face ca aceste replici sa semene foarte mult cu cele reale, in momentul armarii, bila este incarcata pe teava si arcul comprimat. Odata apasat tragaciul arcul este decomprimat si presiunea creata propulseaza bila. Din aceasta categorie fac parte si replicile de tip shotgun, pusti de asalt si chiar pistoale. Bineinteles cele care ofera o nota de realism raman pustile cu luneta si shotgun-urile.

Aceste replici ofera o constanta foarte buna a vitezei bilei astfel pustile cu luneta constituie unul dintre cele mai precise tipuri de replici airsoft. Principiul simplu de functionare permite acestor replici obtinerea unor viteze mari cu investitii destul de mici.

Singurul lor dezavantaj major il reprezinta rata de foc foarte mica si capacitatea de stocare a bilelor deasemenea mica.

Vezi Categoria Arme Airsoft
 

Proiectile folosite:

Proiectilele folosite in replicile de airsoft sunt din materiale plastice cu greutati intre 0.12g si 0.48g cu dimensiunea de 6 si 8 mm. Greutatea bilei este foarte importanta deoarece in conjunctie cu puterea generata de catre replica se pot atinge anumite performante specifice. Relatia intre greutatea bilei si viteza de deplasare rezulta energia cinetica a bilei in general masurata in Joule. Astfel, greutatea bilei exprimata in Kg inmultita cu patratul vitezei exprimata in metri totul supra 2 rezulta puterea bilei. Dar problemele de calcul nu se opresc aici, mai sunt o groaza de factori externi ce influenteaza direct inaintarea bilei. Ideea de baza este simpla, cu cat dorim o traiectorie mai dreapta cu atat trebuie sa optam pentru bile mai grele, cu cat bilele sunt mai grele cu atat distanta de angajare se diminueaza. Astfel trebuie aleasa o balanta intre greutate si viteza pentru a obtine precizia si distanta dorita. Cele mai utilizate greutati pentru viteze intre 50 si 140 sunt intre 0.20g si 0.28g. Cu cat viteza bilei este mai mare cu atat ne putem permite sa folosim bile mai grele. Spre exemplu cu o viteza de 170 m/s putem folosi bile de 0.36g cu un randament destul de bun.

Distanta minima de angajare in cadrul jocurilor organizate isi au originile in protectia impotriva vatamarilor excesive provocate de bilele de airsoft calatorind cu viteze mari. Astfel o bila deplasandu-se cu 150 m/s poate vatama destul de rau tesutul uman, (fara penetrare). Astfel cu cat viteza, respectiv puterea este mai mare. creste si distanta minima de angajare recomandata, pentru a permite bilei o decelerare suficient de mare pentru a diminua leziunile la nivelul pielii.

Diametrul bilelor de airsoft sunt in majoritatea cazurilor de 6mm, mai exact intre 5.90 si 5.99mm. Exista bile pentru airsoft cu vopsea dar nu se mai folosesc deoarece provoaca blocaje dese. Pentru jocurile de noapte exista bile fosforescente, care printr-un sistem de iluminare de tip flash ce se gaseste in incarcator, camera de hop-up sau amortizor, bilele lumineaza in momentul iesirii din replica.

Mare atentie la calitatea bilelor folosite, pentru alimentarea replicilor de airsoft se folosesc doar bile de calitate superioara pentru a evita defectarea lor. Bilele de slaba calitate adesea nu sunt perfect sferice astfel pot provoca blocaje pe teava care ulterior rezulta in cedarea anumitor componente interne precum, pistoane, roti si alte componente.

Bilele mai grele folosesc compusi metalici pentru a ingreuna materialul.

Vezi Categoria Consumabile
 

Echipamentul de airsoft:

Echipamentul minim necesar pentru a putea practica acest sport ramane in mod obligatoriu si nediscutabil protectia ochilor. Ochii reprezinta cea mai sensibila parte a corpului expusa riscului de vatamare grava in timpul jocului. Ochelarii de protectie sunt ochelari speciali de protectie fabricati din materiale rezistente pentru a putea rezista impactului cu bila. Pentru protectia ochilor se pot folosi si mastile ce acopera intreaga fata cu lentila solida sau sita din metal, deasemenea special proiectate pantru jocurile de airsoft. Se mai pot folosi si masti utilizate pentru Paintball dar nu toate tipurile.

Pentru a diminua leziunile la nivelul pielii provocate de impactul cu bilele de airsoft se pot folosi protectii aditionale precum, vestoane, veste tactice, manusi, casti, cotiere, genunchiere si multe altele. Copiate in majoritatea cazurilor dupa echipamente militare existente. Atentie insa la nivelul de protectie, o protectie exagerata poate ingreuna capabilitatea de a recunoaste bilele in momentul impactului. Datorita suspansului si/sau a momentului culminant, jucatorul nu va simti bilele si nici nu le va putea vedea sau auzi.

Vezi Categoria Echipament Tactic
 

Clasele de joc:

Clasa de joc face referire la rolul pe care il joaca arma + jucatorul. Astfel exista patru mari clase distincte.

Infanterist: zis si puscas sau rifleman. Acest rol se atribuie jucatorilor carora le place sa fuga si sa traga. Opteaza in general pentru replici mici sau medii, cat mai usoare si mai manevrabile. Incarcatoarele de rezerva trebuie sa fie din abundenta iar echipamentul trebuie sa fie cat mai simplist pentru a permite o buna mobilitate. Replicile trebuie sa ofere distante de angajare mici spre medii. In general, infanteristii reprezinta prima linie de atac.

DMR: in traducere designated marksman sau pe romaneste tintas. Replica principala trebuie sa fie capabila sa ofere distante de angajare medii spre mari. Tintasul are rolul de a nu trage la nimereleala ci doar atunci cand tinta este bine incadrata in dispozitivul avansat de ochire. Se pooate spune ca prima linie de atac este sustinuta de tintas de undeva din linia a doua poate chiar mai in spate.

SAW: squad automatic weapon, heavy weapons guy sau mitralior. Acest rol este menit sa tina adversarul cu capul la cutie pana cand primele linii de atac avanseaza. In general replicile sunt grele iar mobilitatea redusa. Munitia trebuie sa fie din abundenta. Acest rol este preferat de jucatorii ce nu se pot abtine din apasarea tragaciului. in general este suficient sa-i arati directia si sa te dai la o parte.

Sniper: sharpshooter sau pe romaneste lunetist. Aici totul tine de rabdarea de a astepta inamicul sa ajunga in centrul tintei si nu invers. Replicile sunt in general usoare si ofera putere de foc net inferioara fata de celelalte clase datorita limitarii munitiei si a reincarcarii greoaie. Camuflajul reprezinta un factor important in acest rol deoarece odata descoperit, sniperul nu prea mai are ce face. Aceasta clasa sta undeva in spatele tuturor celorlalte clase si ofera suport trupelor atunci cand orice alta strategie a picat. Folosit corect, sniperul poate avea un adevarat efect demoralizator catre inamici.

Termeni:

Tipuri de replici de airsoft:

  • A.E.G. - Automatic Electric Gun : Arma automata electrica.
  • A.E.P. - Automatic Electric Pistol : Pistol automatic electric.
  • G.B.B. - Gas Blow Back : Arma pe baza de gaz cu recul.
  • G.N.B. - Gas Non Blow'back : Arma pe baza de gaz fara recul.
  • G.B.B.R. - Gas Blow Back Rifle: Arma de Asalt pe baza de gaz cu recul.
  • S.M.G. - Short Machine Gun : Mitraliera de mici dimensiuni.
  • S.A.W. - Squad Automatic Weapon : Mitraliera de companie automata.
  • L.M.G. - Large Automanic Gun: Mitraliera automata de mari dimensiuni.
  • H.P.A. - High Pressure Air system. Referinta pentru anumite replici cu functionare pe baza de aer comprimat.

Termeni tehnici:

  • Hop-Up - Efectul de invartire a bilei ce ajuta la deplasarea ei pe o distanta mai mare. Efect numit si Efect Magnus.
  • Ni-Cd - Acumulatori pe baza de Nichel si Cadmiu.
  • Ni-MH - Acumulatori pe baza de Nichel si Hidrura Metalica.
  • Li-Po - Acumulatori pe baza de Polimer de Litiu.
  • Li-Fe - Sau LiFePO4 Acumulatori pe baza de derivati de Litiu-Polimer.

Termeni generali:

  • M.E.D. - Minimal engagement distance: distanta minima de angajare.
  • Mil-Sim - Simularea cat mai exacta ale actiunilor intreprinse de cadrele militare.
  • L.A.R.P. - Live action role-playing game.
  • Respawn - Loc unde are loc reintrarea in teren a jucatorului.
Back to Top